Toren van Pompejus.

Bij Fort de Roovere komt een toren, Pompejus, ontworpen door de architecten Ro&Ad.
Dit architectenduo heeft tevens de Mozesbrug aldaar ontworpen.

Het lopen over deze prachtige brug is een bijzondere ervaring, want je loopt door het water terwijl je voeten droog blijven en je bevindt je onder het waterniveau.
Pompejus zal een multifunctionele uitkijktoren worden op Fort de Roovere. In de toren kunnen exposities worden gehouden en voor op de “terre” openluchtvoorstellingen. Samen met de inmiddels wereldberoemde Mozesbrug vormt de toren straks een uniek koppel in Bergen op Zoom. De toren zal ongeveer 25 meter hoog worden. Om de top te bereiken moeten er 129 traptreden worden beklommen. De bouw van de toren wordt voor een groot deel bekostigd door giften van particulieren, bedrijven maar ook verenigingen en stichtingen. Zo wordt Pompejus van ons allemaal. Iedereen kan torenonderdelen kopen om deel te nemen aan de bouw ervan: er zijn ruim 8.000 onderdelen die onder de hamer gaan. Ook de Stichting heeft een aandeel in de toren voor haar rekening genomen, want Pompejus zal de kans bieden op een wijds uitzicht op het Halsters Laag en dat verdient het gebied beslist.

Maquette van Pompejus zoals deze eruit zal zien.
De toren verbindt namelijk het fort met dit prachtige natuurgebied dat bijzondere ecologische waarden kent. Met de fiets of wandelend kan er na de beklimming van de toren gewandeld worden door het Halsters Laag. Omdat het natte natuur betreft is het handig om een goed paar wandelschoenen aan te trekken.

Maquette van Pompejus zoals deze eruit zal zien.
Waarom heet deze toren “Pompejus”?

Pompejus de Roovere (geboren in 1571) was een vooraanstaand politicus. Zo was hij schout van Dordrecht, baljuw van Zuid Holland en vanaf 1626 lid van de Raad van State. De Roovere begeleidde namens de Staten van Holland de bouw van de fortificaties. Pompejus de Roovere overleed in 1638, maar hij krijgt een tweede leven met de toren op ‘zijn’ fort.